Home Aankoop vaste hengel Aankooptips visplateau Algemene tips 1 Algemene tips 2 Algemene tips 3 Algemene tips 4 Casters maken Dobbers Drijvende maden Haken Gebruik Haki-an Hengelreparatie Hennep Kieuwgreep snoek Lok-Visvoer Onderlijnen Peilen Visvoer klaarmaken Voercup Voeren Voeringrediënten Voeren met werpstok Wintervissen Wondervoer

Vorige Omhoog Volgende

Algemene tips 3

  • Het tijdperk van geheim voer is voorbij. Het gaat veel meer om hoe je het voer brengt dan wat er wel of niet in zit. Het voer maak je pas klaar aan de waterkant, zodat je precies kan inspelen op de actuele omstandigheden. Dit geldt ook voor het aas. Wanneer je op stromend water tegelijkertijd maden en casters op je stek werpt, krijg je een stroom casters die snel afzinkt en maden langzamer, dus die maken een langer spoor. Hiermee creëer je twee achter elkaar geplaatste voersporen die je beiden af kunt vissen, en dat kán het verschil uitmaken.
  • Lokvoer werkt altijd het beste als u het aan de waterkant vers aanmaakt. Maak dus bij voorkeur niet de avond voor uw vissessie een grote emmer lokvoer als u de volgende dag de hele dag wilt vissen én lokken. Soms kan het niet anders en moet u het wel eerder klaarmaken. Een goede tussenoplossing is het voer de dag van tevoren voor de eerste maal voorbereiden en het op de betreffende dag afmaken. Ook nu weer geldt dat u moet opletten om het voer niet té nat te maken. Het lokvoer moet na dat het gereed is minimaal één keer worden gezeefd. Levend aas (zoals maden), die door het voer wordt vermengd, wordt het allerlaatst toegevoegd. De plakkerigheid of compactheid is afhankelijk van het water. Stroomt het snel, dan moet u vaste voerballen maken. Is het daartegen stilstaand of langzaam stromend water, dan mogen de voerballen iets luchtiger gemaakt worden. Bij de aanvang van het vissen gooit u enkele grote voerballen in het water. Daarna blijft u regelmatig met kleinere balletjes bijvoeren. (Dit is afhankelijk van het soort water en de manier van azen van de vis.)
  • Het kan gebeuren dat u er na een sessie achter komt dat u teveel lokvoer heeft gemaakt. Bewaar dit lokvoer niet. Lokvoer dat aangemaakt is, begint aan een gistingsproces, waardoor het na enige tijd (ongeveer 16 - 24 uur) waardeloos wordt.
    Gooi het lokvoer dat u over heeft niet in het water, maar deponeer het in een vuilnisbak. Overigens kunt u uw lokvoer dat u over hebt wel invriezen. Het lokvoer moet echter niet te lang hebben gestaan en zeker niet onder warme omstandigheden. De meningen over de kracht van het ingevroren lokvoeren lopen nogal uiteen.
  • Het gebruik van onderlijnen is vaak ter discussie gesteld, zeker wanneer er erg veel vis gevangen wordt, wordt er vaak zonder onderlijn gevist. Ondanks dat het bekend is dat elke schakel in de lijn de zwakste kan zijn, is het toch aan te raden om te vissen met een onderlijn. Die ene vis die je misschien verspeelt wordt ruimschoots goed gemaakt door het feit dat je nu een paar seconden later door kan vissen op precies dezelfde wijze als voor de lijnbreuk.
  • Je zult altijd in moeten spelen op het aasgedrag van de vis. is er veel vis, probeer dan "voedselnijd" op te wekken door constant bij te voeren. Wanneer de aanbeten minder worden, kun je twee dingen doen: gokken dat je de vissen kunt forceren om te gaan azen door stevig door te voeren of de schade beperken en minder gaan voeren Dit blijft echter een gok waarbij verminderen naar mijn mening het gunstigst is.
  • Probeer altijd wat informatie over het water waar je wilt vissen in te winnen. Vraag de lokale hengelsportwinkelier of ga eens kijken bij wedstrijden op het desbetreffende water.
  • Uiteraard moet je ook weten hoe het bodemverloop op je stek zelf is. Wanneer je met een steil aflopende oever te maken hebt, vis je al snel een stuk boven de bodem wanneer je iets te ver vist. Peil daarom niet alleen op je visstek, maar de gehele "visruimte" waarover je beschikt.
  • Zelfvertrouwen is het belangrijkste punt om "lekker" te kunnen vissen. Zelfvertrouwen en daarmee ervaring komt natuurlijk met de jaren, maar ook wanneer je nog niet zo lang vist, is het beter om vertrouwen in je uitgestippelde plan te hebben dan te gaan twijfelen. Rustig blijven en weten wat je doet, is het devies!